חדשות

מומחי פוריות: להסיר את המגבלות על יחידת ה-IVF באסותא ת"א

בכירי תחום הפוריות בארץ במכתב חריף לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד: "המגבלות הקיימות כיום ביחידה להפריה חוץ גופית באסותא רמת החייל פוגעות פגיעה בלתי מידתית, חמורה ואנושה באלפי מטופלות"

בית החולים אסותא רמת החייל, תל אביב. צילום: דוברות בית החולים

רופאות ורופאים, בכירי תחום הפוריות בארץ, פנו הבוקר (ד') במכתב חריף לשר הבריאות ולמנכ"ל משרד הבריאות ובו הם קוראים להסיר את המגבלות שהוטלו על יחידת ההפריה החוץ גופית בבית החולים אסותא רמת החייל בתל אביב.

במכתב, עליו חתומים 32 רופאות ורופאים, מבכירי תחום הפוריות בארץ ובעולם, שנשלח הבוקר לשר הבריאות משה ארבל, למנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, לראש חטיבת הרפואה ד"ר מזרחי ולמנהלת המחלקה לפריון והולדה, נכתב בין היתר: "אנו מתמודדים עם מציאות בלתי אפשרית, חסרת כל היגיון רפואי, במסגרתה הוטלו שלל מגבלות ואיסורים על היחידה להפריה חוץ גופית באסותא רמת החייל, ללא כל הצדקה מקצועית. המציאות הזו, שנכפתה עלינו, מובילה לידי דחייה וביטול של טיפול רפואי שאיננו בגדר מותרות. נודע לנו מאמצעי התקשורת כי בכוונתכם לדון היום בנושא, ואולם בחרתם, שוב, שלא לשתף אותנו".

אתמול (ג') הודיע משרד הבריאות כי יקיים היום דיון בנוגע לאפשרות להעלות פעם נוספת את פעילות יחידת ההפריה החוץ גופית באסותא רמת החייל. זאת, כפי שנמסר, "לאחר שיפור בפעילות היחידה שנמצא גם בביקורת שנערכה ביחידה. הדיון, בראשות ד"ר מזרחי, ראש חטיבת רפואה וכן חברי ועדת השימוע, יבחן את ההיבטים השונים בנושא תוך שקילת טובת המטופלות". על פי משרד הבריאות, אתמול כבר התקיימה ישיבה עם מנהלי כלל יחידות ההפריה החוץ גופית (IVF), בו עודכנו על הדיון הצפוי.

כזכור, הורדת הפעילות של אסותא רמת החייל, נעשתה לאחר רצף אירועים חריגים ביחידת ההפריה החוץ גופית באסותא רמת החייל, בעקבותיהם וכן לאחר שימועים ובירור שנערכו על ידי ד"ר מזרחי, הוחלט בחודש יולי על צמצום והגבלת הפעילות המתבצעת ביחידה. בתחילת אוגוסט, לאחר שמונה יועץ חיצוני והחל שיפור בפעילות היחידה, וכן על מנת למנוע פגיעה במטופלות, הוחלט לאפשר עלייה בפעילות ביחידה.

עם זאת, טוענים רופאי הפוריות כי "המגבלות הקיימות כיום ביחידה להפריה חוץ גופית באסותא רמת החייל פוגעות פגיעה בלתי מידתית, חמורה ואף אנושה באלפי מטופלות פוריות. במקום להביא מרפא ומזור כשם שנשבענו, אנו נאלצים לפעול תחת הנחיות המנוגדות לצו מצפוננו כרופאים. נראה כי הסבל הפיזי והנפשי הכרוך בטיפולי הפוריות, נעדר משיקוליהם של מי שקיבלו את ההחלטות. אנחנו כואבים את כאבן של המטופלות שלנו ולא נוכל להסכים לכל פגיעה בהן".

עוד כתבו הרופאים: "ככל שתחליטו לעמוד בדעתכם שלא להזמין נציגות מטעמנו לפגישה ולשמוע את עמדתנו, הרי שאנו מפצירים בכם ובפרט לנוכח הודעתכם כי לא אותרו ליקויים בביקורות שערכתם, לאפשר ליחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי אסותא רמת החייל לחזור להתנהלות שתאפשר מתן שירותים רפואיים באיכות גבוהה לציבור רחב של מטופלות ככל הניתן ובכלל זה ובדגש על ביטול המגבלות על מכסת הטיפולים היומית המותרת (שאיבות) וכל זאת בהקדם האפשרי ותוך שמירה על בטיחות הטיפול".

נושאים קשורים:  אסותא רמת החייל,  טיפולי פוריות,  IVF,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2023, 16:27

נראה שיותר כואבים את כאבו של הארנק שלהם מאשר את כאבן של המטופלות שלהם.

אנונימי/ת
21.09.2023, 20:02

בדיוק

אנונימי/ת
21.09.2023, 20:24

ישראבלוף… לבחון את יחסי הגומלין בין אותם מומחים לאסותא!

אנונימי/ת
22.09.2023, 09:46

מה הזדעקתם, קוזקים נגזלים שכמוכם???
נראה כמו שילוב זעקת כיסכם ובכי הבנק של אסותא…

22.09.2023, 11:11

איני רופא נשים או פוריות אך עדיין צורם לי בעיניים לקרא במכתבם שהמגבלות על היחידה הוטלו "ללא כל הצדקה מקצועית". ואני תוהה האם לייצר תינוקת IVF שלא ידוע במדויק מי הוריה הביולוגיים, לא מהווה בעיה ? זה הליך תקין?
מה יקרא בעתיד אם אולי הילדה תצטרך/תרצה מידע משפחתית גנטית מדויקת עקב בעיה רפואית? או עקב סקרנות. כמו הזכות שיש לכל ילד מאומץ תרצה לדעת הרקע הביולוגי שלו/ה ? מה אז יענו לה ? סליחה אבל כשייצרנו אותך מעט התבלבלנו !!

אנונימי/ת
25.09.2023, 17:14

כמה צביעות. יחידות פוריות ציבוריות שוממות. אבל במקום הפרטי נזעקים לעזור למטופלות.