חדשות

בעקבות הקורונה: עלייה בשכיחות סוכרת סוג 1 בילדים ובני נוער

JAMA: בהשוואה לשנה קודמת, בשנה הראשונה של המגיפה נרשמה עלייה של 16% בשיעור אבחון סוכרת נעורים ובשנה השנייה שיעור האבחון עלה ב-28% מהרמות שלפני המגיפה

סוכרת סוג 1 במתבגרים. אילוסטרציה

נרשמה עלייה של 16% במקרי סוכרת נעורים (מסוג 1) במהלך 12 החודשים הראשונים של מגיפת הקורונה ועלייה של 28% במקרי סוכרת נעורים במהלך השנה השנייה לקורונה בהשוואה לשנה שקדמה למגיפה - כך עולה ממחקר, סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמה ב-JAMA Network Open בשבוע שעבר.

החוקרים השוו שכיחות סוכרת (סוג 1 וסוג 2) ושיעור חמצת קטוטית של סוכרת Diabetic Ketoacidosis - DKA) בילדים ובני נוער במהלך שנות המגיפה, לשכיחות בשנה שקדמה לפרוץ המגיפה ולאחר מכן דנו בממצאים ובהסברים השונים לממצאים.

המחקר כלל 17 מחקרים שבהם נחקרו 38,149 ילדים עם סוכרת מסוג 1 שאובחנו לאחרונה ו-15 מחקרים עם 4,324 ילדים עם DKA. החוקרים מציינים כי מחקרים מעטים בדקו את שכיחות סוכרת מסוג 2 והנתונים הזמינים לא היו חד משמעיים.

החוקרים מציינים כי העלייה בשכיחות מקרי סוכרת סוג 1 גבוהה משמעותית מהעלייה לפני המגיפה, שעמדה על 2% עד 3% בשיעור ההיארעות השנתי של סוכרת מסוג 1 ו-2.

לדברי החוקרים, תיאורטית, העיכובים באבחון סוכרת בתקופה שבה החלה המגיפה, ולאחריה באה תקופה של שכיחות מוגברת של סוכרת מסוג 1, יכולים להשפיע על התוצאות ולכן הכלילו רק מחקרים עם לפחות 12 חודשים לפני ובמהלך מגיפת הקורונה כדי למנוע הטיה מהשפעות קצרות טווח ועונתיות.

כאמור, המחקר הראה עלייה משמעותית בשכיחות של סוכרת מסוג 1 גם במהלך השנה השנייה של המגיפה.

הם מציינים כי מחקרים המשתמשים במערכי נתונים גדולים של שירותי בריאות הצביעו על השפעה ישירה של תסמונת נשימתית חריפה של נגיף SARS-CoV-2 על התפתחות סוכרת מסוג 1. עם זאת, מחקרים אלה אינם מביאים בחשבון את השיעור הגבוה של ילדים אסימפטומטיים וייתכן שזה הוביל להערכת יתר של הסיכון לסוכרת לאחר הידבקות בקורונה.

המחקר מצא גם שיעור גבוה ב-26% של DKA באבחון סוכרת מסוג 1 במהלך 12 החודשים הראשונים של המגיפה בהשוואה לשנה הקודמת. DKA הוא סיבוך חריף מסכן חיים של אבחון מאוחר של סוכרת מסוג 1.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 1,  סוכרת נעורים,  חדשותם,  מחקרים,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  19-COVID