חדשות

3 מיליארד שקל: החוב הממשלתי לחברות התרופות והציוד הרפואי

באיגוד לשכות המסחר מבקשים לעשות סוף למוסר התשלומים הקלוקל לספקי מערכת הבריאות | פנו למשרדי האוצר והבריאות: "להפסיק את העוולה - המדינה הופכת את חברות התרופות לספקי האשראי שלה"

ציוד רפואי בבית חולים. אילוסטרציה

יו"ר איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה בשבוע שעבר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, בדרישה להפסיק את המצב האבסורדי ולפיו תחום הבריאות הוחרג מחוק מוסר התשלומים המחייב את יתר משרדי הממשלה.

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי חברות הפועלות בתחום הבריאות ובכלל זה חברות המספקות ציוד רפואי, תרופות ואביזרים למוסדות הבריאות השונים, אינן מקבלות את התשלום ומדובר בעיכוב תשלום העולה על 30 יום מקבלת התמורה על ידי הגופים הממשלתיים. על פי נתוני האיגוד, מדובר בתופעה קבועה ו"מקובלת" בתחום הבריאות, תחום שהוחרג מחוק מוסר התשלומים שהתקבל בשנת 2017.

בפנייתו לשר האוצר טען לין כי "זה שנים שמשרדי הממשלה מונעים ביצוע תשלומים בזמן, בהתאם לחוק מוסר התשלומים, לחברות ספקי תרופות, מוצרים ואביזרים בתחום הבריאות. קשה מאוד להבין על פי איזה היגיון ומאילו סיבות בוחרות רשויות המדינה שלא לפעול ולא לנהוג באופן הוגן כלפי חלק חשוב במגזר העסקי".

לדבריו, "מצב זה גורם להכבדה אדמיניסטרטיבית, לשיבוש בהליכי עבודה תקינים, ובסופו של דבר מביא להתייקרות המוצרים עצמם". לין קורא לשר האוצר לעשות סדר ולנהוג באופן הוגן באותו חלק במגזר העסקי שהוא שותף מלא למערכת הבריאות בישראל.

על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנים האחרונות חלה ירידה עקבית בהיקף פיגורי התשלום של משרדי הממשלה השונים. בשנת 2022 דיווחו 35% מהעסקים שאינם מקבלים את התשלומים ממשרדי הממשלה בהתאם לחוק מוסר התשלומים לספקים, זאת לעומת כ-6% בלבד של עסקים שדיווח בשנת 2022 על עיכוב תשלומים במגזר הפרטי. אולם, מנתוני האיגוד עולה כי הדבר אינו תקף על עסקים בתחום הבריאות הפועלים מול משרדי הממשלה - כמעט כולם דיווחו על עיכובים משמעותיים בקבלת תשלומים. בכך, נטען, המדינה הופכת את חברות התרופות לספקי האשראי שלה, דבר המגולגל בסופו של דבר על הציבור ותורם לעליות מחירים ולהכבדת יוקר המחיה.

עו"ד צביקה גושן, מנהל תחום הבריאות באיגוד לשכות המסחר, קרא ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטן, להפסיק את העוולה הנמשכת זה שבע שנים ולאשר באופן מיידי תקנות לפיהן חוק מוסר התשלומים יחול על כלל ספקי מערכת הבריאות, בהסדר של שוטף + 45 יום: "כל דחייה נוספת גוזלת את המשכורת של הספקים ושל עובדיהם שמשמשים כל העת הזו כבנק למתן אשראי למדינה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חוק מוסר תשלומים אינו חל על קופות החולים ובתי החולים. התשלומים נעשים בהתאם להסכמים בין הספקים לבין קופות החולים ובתי החולים. ככל ומי מהם לא עומד בתנאי ההסכם, ניתן לפנות לערכאות המוסמכות לנושא".

נושאים קשורים:  איגוד לשכות המסחר,  תשלום לספקים,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ציוד רפואי,  חברות תרופות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.05.2023, 20:17

שום דבר לא שונה במצב מול חברות התרופות בהשוואה לשאר הספקים של מוסדות הממשלה