חדשות

בדיקת CT למעשנים לגילוי סרטן ריאות בכל קופות החולים

הבדיקה למעשנים בני 50-79, שאושרה אשתקד בסל הבריאות, נעשית בעצימות קרינה נמוכה | ירידה של 20% בתמותה בקרב מי שעברו את הבדיקה | הבעייתיות: נדרשת מיומנות מיוחדת בפיענוח ה-CT

בדיקת CT ריאות. אילוסטרציה

לפני כחודשיים החל משרד הבריאות בביצוע פיילוט, שאושר כבר לפני שנה במסגרת סל הבריאות, שמציעה לקהל היעד, ישראלים בני 79-50 שעישנו ב-15 השנים האחרונות, לעבור בדיקת CT מיוחדת שפותחה בארה"ב. הבדיקה מאפשרת גילוי מוקדם של סרטן ריאות ושל מחלות ריאה נוספות. כך דיווח אתמול (ב') יובל ניב ב-ynet.

הבדיקה ניתנת לביצוע בכל קופות החולים. מקופת חולים מאוחדת דווח כי נערכו כבר כ-100 בדיקות, ובהן התגלו שני מקרים של סרטן ריאות.

הבדיקה החדשה מסוגלת לאתר אצל מעשנים סרטן ריאה, הסרטן הקטלני ביותר בעולם בשנים האחרונות: בכל יום מתים בממוצע חמישה ישראלים מסרטן ריאות ויותר מ-2,600 איש מאובחנים מדי שנה כחולים במחלה - 85% מהם מעשנים.

"מדובר בבדיקת CT בקרינה נמוכה", הסביר פרופ' אמיר און, מנהל המכון למחלות ריאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "כמות הקרינה בבדיקת CT רגילה היא כמו של יותר מ-100 צילומי רנטגן, וב-CT בטן היא כמו של 200 צילומי רנטגן. זה המון. בבדיקה החדשה הקרינה היא בסדר גודל של שבעה-שמונה צילומי רנטגן, שזו כמות קטנה ולא מסוכנת. גם לא משתמשים בה בחומר ניגוד, שמסמן את כלי הדם". לדברי פרופ' און, מחקרים בארה"ב הראו ירידה של 20% בתמותה בקרב האנשים שעברו את הבדיקה. באירופה - מעל 30%.

"זו הזדמנות פז לגילוי מחלה קטלנית", אמר פרופ' און ועם זאת ציין כי קיימת בעייתיות בבדיקה. לדבריו, נדרשת מיומנות מיוחדת בפיענוח ה-CT: "המעשן הקלאסי כל הזמן קצת מכחכח ומשתעל, וכל אירוע כזה עלול להשאיר צלקת קטנה ברקמת הריאה. אם המפענח לא ממש מקצוען, הוא לא יכול לדעת אם מדובר בהתחלה של סרטן או בצלקת מזיהום קודם. בעיה נוספת היא שמעשנים לא ירצו לעבור בדיקה. אני מכיר רבים שאומרים, 'גם אם יש משהו, אני לא רוצה לדעת. אני לא רוצה שיפסיקו לי את העישון'. מצד שני, יהיו בוודאי אנשים שיעברו את הבדיקה ולא יתגלו אצלם ממצאים, ואז הם יגידו, 'אין לי כלום, אני יכול להמשיך לעשן'".

לדבריו, מדובר בבדיקה שהיא פריצת דרך וכל אדם שמעשן צריך לעבור אותה. "מתברר שהיא יכולה לאתר לא רק סרטן ריאות אלא עוד מחלות, כמו אמפיזמה, שזה נזק לרקמת הריאה, ואנוריזמה - קרע של כלי דם גדול בבית החזה".

נושאים קשורים:  בדיקת סקר למעשנים,  CT לאיתור מוקדם של סרטן הריאה,  פרופ' אמיר און,  חדשות
תגובות