חדשות

"איכילוב": קנאביס אינו פוגע ביעילות הטיפול האימונותרפי לסרטן

מחקר חדש שנערך במערך האונקולוגי באיכילוב בהשתתפות חולי סרטן ריאה שטופלו בקיטרודה שולל את האפשרות שקנאביס פוגע ביעילות התרופות האימוניות

קנאביס רפואי. אילוסטרציה

מחקר חדש מהמרכז הרפואי איכילוב בתל אביב מצא כי לקנאביס אין שום השפעה על חולי סרטן המקבלים טיפול בתרופות אימוניות. ממצאי המחקר הוצגו היום (ג') בכנס מוביל בתחום סרטן הריאה - IASLC 2022 World Conference on Lung Cancer, שנערך בוינה, אוסטריה.

רבים מחולי הסרטן מטופלים בתרופות אימוניות (למשל קיטרודה ואופדיבו) שנועדו להפעיל את מערכת החיסון כנגד הגידול, ובמקביל הם נוטלים גם קנאביס רפואי כדי להקל על סימפטומים שונים, למשל כאב או חוסר תיאבון. כידוע, לכל תרופה שנוטלים עשויה להיות השפעה על תרופה אחרת. מספר מחקרים העלו את האפשרות שקנאביס פוגע ביעילות הטיפול האימוני ולכן אולי אסור לתת קנאביס בזמן הטיפול האימוני.

המחקר ב"איכילוב" נערך בהובלת ד"ר ברליז וויזנגרין וד"ר יסמין לשם מהמערך האונקולוגי, יחד עם פרופ' עידו וולף, מנהל המערך וד"ר תמי רובינק, מנהלת מעבדת המחקר של המערך. המחקר בוצע בשיתוף פעולה עם ד"ר דדי מאירי מהטכניון. החוקרים החליטו לבדוק את השפעת הקנאביס על יעילות הטיפול האימוני תוך שימוש בשתי מערכות שונות.

ראשית השתמשו החוקרים במודל של סרטן בעכברים. במודל הזה השרו גידולים בעכברים ומצאו כי טיפול בקנאביס במינונים המקבילים לאלה בבני אדם אינו משפיע על יעילות הטיפול האימוני. בשלב השני נבחנה קבוצה ייחודית של חולי סרטן ריאה אשר כולם קיבלו טיפול בקיטרודה בלבד, ללא טיפול כימי כקו ראשון למחלתם.

במחקר נכללו 201 חולים, כולם טופלו בקיטרודה ומחציתם קיבלו גם טיפול בקנאביס לאיזון סימפטומים שונים. מתוצאות המחקר עלה כי זמן התגובה לטיפול היה זהה לחלוטין בשתי הקבוצות, ודומה לתוצאות המתוארות בספרות (כשמונה חודשים). ניתוח רב משתני העלה כי גם ההישרדות הכוללת של החולים לא הושפעה מנטילת קנאביס.

צילום מתוך IASLC 2022 World Conference on Lung Cancer

לדברי החוקרים, מדובר בתוצאות בעלות משמעות רבה לחולים. הן מהוות צפירת הרגעה ומצביעות על כך שמתן קנאביס אינו מפריע ליעילות הטיפול האימוני. יש לזכור עם זאת כי גם למחקר זה כמה מגבלות. ראשית, זה איננו מחקר מבוקר אלא תצפית רטרוספקטיבית. שנית, מדובר בבדיקה של מחלה אחת וקו טיפול אחד.

נושאים קשורים:  קנאביס,  קיטרודה,  איכילוב,  אימונותרפיה,  ד"ר יסמין לשם,  פרופ' עידו וולף,  ד"ר תמי רובינק,  סרטן ריאה,  מחקרים,  חדשות,  ד"ר ברליז ויזנגרין
תגובות
07.10.2022, 03:23

התוצאות של המחקר משמחות אבל הכותרת אינה במקום - "שולל את האפשרות שקנאביס פוגע ביעילות התרופות האימוניות" כשאתם מציינים שהמחקר רטרוספקטיבי ומוגבל למחלה אחת וטיפול אחד. היה מקום להוריד בעריכה את הכותרת המטעה. תודה