COVID-19 בישראל

בשנת הקורונה הראשונה נוספו רק 30 מיטות בתקן לבתי החולים

מדו"ח משרד הבריאות לשנת 2020 עולה התמונה העגומה: רק 30 מיטות אשפוז נוספו לבתי החולים הכלליים ורק 9 לאשפוז הפסיכיאטרי | המיטות לחולי קורונה ייעלמו בתום המשבר

מיטות במחלקת קורונה תת קרקעית ב"שיבא"

30 מיטות בלבד נוספו לבתי החולים בישראל בשנה האחרונה – שנת הקורונה. כך דיווח היום אדיר ינקו ב-Ynet. משרד הבריאות שלח הבוקר (ה') דו"ח מסכם לשנת 2020 למנהלי בתי החולים וממנו עולה כי נוספו 30 מיטות בלבד בתקן לבתי החולים הכלליים ורק תשע מיטות באשפוז הפסיכיאטרי. ב-2019 נוספו 336 מיטות וב-2018 נוספו למערך האשפוז 167 מיטות. בעשור האחרון היתה תוספת של 1,740 מיטות.

יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר הר"י, ד"ר זאב פלדמן, מנהל נוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", הגיב: "אנחנו 19 ימים לפני הבחירות ואף אחד לא מדבר על מצב מערכת הבריאות ביום שאחרי הקורונה, אף אחד לא עוסק בתכנית רב שנתית לשיקומה, להכנסת כל החולים מחדרי האוכל והמסדרונות למיטות בחדרים הולמים, בשיקום המערכת הפסיכיאטרית ובשמירת כבודם של החולים במערכת זאת שיפסיקו לישון בלילות על מזרנים על הרצפה כי אין מספיק מיטות".

למנהלי בתי החולים גם נמסר שנוספו מיטות ייעודיות לחולי קורונה במהלך השנה שלאחר פרוץ המשבר, אלא שהן אינן מיטות בתקן ועשויות לצאת מהשימוש לאחר תום משבר הקורונה. "מיטות אלו לא נוספו ברשיון בית החולים", הובהר בדו"ח.

בעשור האחרון חלה ירידה של 8%  ביחס שבין מיטות אשפוז כלליות לבין האוכלוסיה – 1.758 מיטות לאלף נפש. ב-2018 השיעור היה 2.2 לאלף נפש, לעומת לדוגמה יפן – 7.8 לאלף נפש, קוריאה הדרומית – 7, גרמניה – 6, אוסטריה – 5.4, יוון – 3.6, טורקיה – 2.8 וניו זילנד – 2.6.

לפי הדו"ח, ניכרים פערים ניכרים במספר המיטות שנוספו באזורים גיאוגרפיים שונים: במחוז חיפה נוספו 75 מיטות בלבד בתקן בעשור האחרון, בדרום 495, בתל אביב 257. בעשור האחרון נוספו רק 39 עמדות לידה בתקן בבתי החולים.

מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, ד"ר מיקי הלברטל, הגיב על הדו"ח ל-Ynet: "למרות מה שעברנו ב-2020, המערכת לא לומדת מהטעויות. נתונים מראים עד כמה המערכת בהזנחה קשה. יש ירידה ב-8% בשיעור המיטות מ-2010. כל המיטות שנוספו אמורות להיספג בתום המגיפה. נראה שאזרחי ישראל ימשיכו להתאשפז במסדרונות".

נושאים קשורים:  מיטות אשפוז,  חדשות,  19-COVID,  ד"ר מיקי הלברטל,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות