מחקרים

תוצאותיו ארוכות הטווח של ניתוח להצבת סטנט בצינורית הדמעות

במחקר חדש עקבו אחרי מטופלים מבוגרים עם חסימה מלאה, נרכשת ולא מזוהמת בדרכי הניקוז של הדמעות, שטופלו עם CDCP - הצבת סטנטים לקרימליים

13.07.2020, 09:19
ניתוח עיניים. אילוסטרציה

מטרת מחקר זה היתה לבחון את התוצא לטווח ארוך של canaliculodacryocystoplasty) CDCP), ניתוח להצבת סטנט בצינורית הדמעות, ולדווח על שיעור הניתוחים החוזרים. המחקר בוצע בהשתתפות על מטופלים עם חסימה מלאה, נרכשת ולא מזוהמת בדרכי הניקוז של הדמעות, שטופלו עם CDCP, בתלות במיקום ההיצרות.

מטופלים מבוגרים עם חסימה מלאה, נרכשת ולא מזוהמת בדרכי הניקוז של הדמעות, אשר טופלו עם CDCP, היו במעקב במשך 76 חודשים. מיקום ההיצרות נרשם במהלך הביקור שלפני הניתוח, הניתוח עצמו, המעקב לאחר הניתוח, ובמהלך הישנות ההיצרות, אשר הובילה לניתוח נוסף וסיבוכים שנרשמו.

בנוסף, יושמה אנליזת שרידות על מנת להשוות בין שיעור הניתוחים החוזרים התלויים במיקום ההיצרות. בהמשך, נשלח שאלון מעקב למטופלים אשר לא נדרשו לניתוח נוסף, בשאלה לדרגת בעיות אפיפורה עכשוויות.

תוצאות המחקר הדגימו כי בין 85 מקרים שנכללו (71 מטופלים), 57 אובחנו עם היצרות קנליקולרית ו-28 אובחנו עם חסימת צינורית נאסולקרימלית (NLDO) לפני הניתוח. בסוף המעקב, נמצא כי 39% (33/85) מהמקרים נדרשו לעבור ניתוח נוסף בשל תסמינים קבועים/ חוזרים. לא נמצא הבדל סטטיסטי בין שתי הקבוצות.

במהלך ה-CDCP,י25 מתוך 57 אשר אובחנו עם היצרות קנליקולרית לפני הניתוח נמצאו עם חסימה נוספת מתחת לשק. בנוסף, נמצא ששיעור השרידות של הקבוצה עם היצרות קנליקולרית גבוה באופן מובהק סטטיסטית בהשוואה למקרים עם NLDO או חסימות מרובות (p=0.03). מתוך המטופלים אשר ענו על שאלון המעקב, נמצאו 11/37 מקרים אשר חוו אפיפורה קבועה או מדי פעם.

החוקרים מסכמים כי טיפול עם CDCP ב-NLDO עם חסימה מלאה מביא לשיעור גבוה של ניתוחים חוזרים ונראה כי הוא אלטרנטיבה בלתי יעילה. CDCP יכול לבוא בחשבון אם בבדיקה הפרה-ניתוחית נמצאה היצרות קנליקולרית וניתוח מעקף של דרכי הדמעות (dacryocystorhinostomy). למרות זאת, המטופל צריך להיות מודע לסיכון הגבוה יותר לניתוח נוסף, במיוחד אם נמצאה היצרות שנייה במהלך הבדיקה.

מקור:

Bohman E. et al. (2019) Acta Ophthalmologica In Press

נושאים קשורים:  חסימה,  דרכי הניקוז של הדמעות,  היצרות קנליקולרית,  חסימת צינורית נאסולקרימלית,  רפואת עיניים,  חדשות,  מחקרים
תגובות