קורונה בישראל

העימותים בצמרת משרד הבריאות נמשכים: לחץ על רוה"מ להטיל סגר מלא

חילוקי דעות בדיוני משרדי ראש הממשלה והבריאות ביחס להערכת מספר הנדבקים האמיתי, הצפי להדבקה בישראל והצורך בסגר מלא | ביקורת חריפה על התעקשות משרד הבריאות שלא להגדיל את היקף הבדיקות

שוטר מפקח על תנועת אזרחים. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

פרטים מתוך הדיונים שהתנהלו ביומיים האחרונים במשרד ראש הממשלה נחשפו אמש בדיווחי ערוצי הטלוויזיה. במוקד הדיונים עמדה סוגיית היקף ההדבקה החזויה. פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, טען שהתחזית לפיה עד סוף אפריל עלולים להיות בישראל מיליון חולים ו-10,000 אלפים ימותו מסיבוכי המחלה היא הזויה. "זה תרחיש קיצון שבקיצוניים", הדגיש פרופ' ברבש, "ואני לא חושב שנגיע לשיעורים שכאלה".

בדיווחים השונים צוטטו חילופי דברים סוערים מתוך הדיונים ובין היתר כמה שרים שאמרו כי "צוות משרד הבריאות נמצא בהיסטריה" וגם שמנכ"ל משרד הבריאות "לוחץ על ראש הממשלה בלי הרף להטיל סגר מלא וממושך".

בדיווח בחדשות ערוץ 13 סיפרו גורמים שנכחו בדיון שכינס ראש הממשלה כי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שעד לאותו דיון לא השתתף בדיונים קודמים, נשאל על הערכתו לקצב ההדבקה בישראל. הוא השיב כי "אני מעריך שמספר הנדבקים האמיתי בישראל הוא פי 50 מהמספר שידוע כרגע. להערכתי, 50 אלף חולים". ראש הממשלה נתניהו, שנראה מופתע, הגיב: "לא הבנתי, תחזור על זה. למה אתה מתכוון?", ופרופ' גרוטו חזר שוב: "להערכתי, יש 50 אלף חולים".

המנכ"ל בר סימן טוב סתר את דבריו ואמר: "זו הערכה חסרת שחר" והבהיר: "אם מתוך 50 אלף חולים רק 30 נמצאים במצב קשה ומונשמים, הרי שהאחוז שלהם מתוך כלל הנדבקים נמוך משמעותית מהממוצע בעולם. העובדה שיש 30 מונשמים מצביע על כך שמספר הנדבקים קטן בהרבה ואחוז החולים הקשים מתוך כלל הנדבקים גבוה יותר".

שר הבריאות ליצמן, שחלק על עמדת בכירי משרדו, אמר: "אני לא רואה התפרצות קיצונית של המגיפה בישראל. לא צריך סגר מלא אלא רק על מי שהוא מעל גיל 70. צריך לשקול צעדים נוספים אבל לא סגר מוחלט על האוכלוסיה. הציבור עוד לא התרגל לצעדים הקודמים".

בנושא אחר הביעו בכירים במערכת הבריאות, לפי אותם דיווחים, את הערכתם  ש"יש קיבעון מחשבתי סביב התנהלות הבדיקות" ונמתחה ביקורת חריפה על התעקשות משרד הבריאות שלא להגדיל את היקף הבדיקות: "נוהגים כמו אגף המודיעין של צה"ל ערב מלחמת יום הכיפורים", התבטא אחד מאותם בכירים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  פרופ' גבי ברבש,  פרופ' איתמר גרוטו,  יעקב ליצמן,  סגר,  חדשות,  קורונה,  קורונה בישראל,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
25.03.2020, 12:27

קצב הגידול הנוכחי של המתים מקורונה בעולם עומד על הכפלת המספר כל 6 ימים. אם היום מספר המתים בישראל עומד על 5, הרי שבסף אפריל מספרם יעמוד על כ-320 ולא 10,000 ע"פ התחזית המוזכרת לעיל

התפיסה הבסיסית השגויה של כל מקבלי ההחלטות (למה לעזאלזל הם לא קראו את הספר של פרופ' כהנמן?) היא שיש "לאזן" בין האינטרס הכלכלי לאינטרס הבריאותי. הנכון הוא שאין כל סתירה בין השניים. ככל שמקדימים תרופה למכה גם מחירה זול יותר. דוגמה: בטרם היה אפילו חולה קורונה אחד בארץ, סגירת שמי ישראל נראתה צעד יקר מידי. ועכשיו?

26.03.2020, 07:36

החמרת הסגר כל יומיים כאשר הצעדים אמורים להשפיע תוך 10 ימים משולה לרופא שמחליף אנטיביוטיקה כאשר החום לא יורד תוך 6 שעות.

אנונימי/ת
26.03.2020, 10:00

היה צריך לעבוד כאן הפוך. לפני שבועיים לעשות סגר טוטאלי, ואז להקל בהדרגה.