קורונה עולמי

עקבות נגיף הקורונה שרדו 17 יום נוספים באוניית הנוסעים מיפן

מדו"ח חדש של ה-CDC עולה כי ספינות קרוזים נחשבות למקור הפצה מהירה של נגיף הקרונה ובמיוחד בקרב אוכלוסיית נופשים מבוגרת, הפגיעה יותר | מעל 30 מיליון איש משתתפים במסעות שיט כאלה מדי שנה

ספינת דיימונד פרינסס. צילום: משרד החוץ

דו"ח מיוחד של ה-CDC שפורסם אמש (ג') מצביע על כך שנתגלו עקבות גנטיים ברורים מאוד של נגיף הקורונה – SARS-CoV2 RNA – על פני מגוון גדול של משטחים בתאי המגורים של נוסעים בשתי ספינות הקרוזים שבהן היו התפרצויות של המחלה, גם 17 יום לאחר שהנוסעים פינו את התאים ועזבו את האוניות.

במיוחד הוברר עניין זה לגבי הספינה "דיימונד פרינסס" שעגנה מול חוף יוקוהמה ביפן ושבה נתגלו מעל 716 מקרי קורונה בקרב 3,711 נוסעים ואנשי צוות שהיו בה, ביניהם גם נדבקו ואושפזו או בודדו לתקופה ממושכת 15 נוסעים מישראל.

בדיווח נמסר כי עקבות הנגיף נתגלו 17 יום לאחר התפנות הספינה מנוסעים ואנשי צוות לאחר שאלה הועברו במבצעי הטסה מיוחדים או חזרה לארצותיהם או הורדו לטיפול ובידוד בבתי חולים. עקבות הנגיף נמצאו בתאים של מקרי קורונה שהיו סימפטומטיים וגם א-סימפטומטיים. עקבות אלו נתגלו לפני שנעשו פעולות חיטוי נרחבות בספינות הנופש הללו.

מחברי הדו"ח ציינו שהדבר אינו מוכיח עדיין באופן חד שהדבקה בנגיף נעשית גם על ידי מגע במשטח נגוע, ולכן יש צורך במחקר נרחב נוסף בהקשר ספציפי זה, במיוחד בכל הנוגע לתאי נוסעים ואנשי צוות בספינות נופש.

ספינת הקרוזים דיימונד פרינסס היתה מוקד גדול של התפרצות המחלה מחוץ לסין, גם בהיותה "מדגרה" לנגיף. עוד כמה ספינות נופש דומות "הסתבכו" בהדבקה ובהעברת הנגיף בין נוסעיהן ואנשי הצוותים שעבדו בהן.

בדו"ח צוין כי נראה ש"מינגלינג" של הנוסעים על סיפוני ספינות אלו ובמיוחד מגע חברתי של אנשים המגיעים מאזורים גיאוגרפיים שונים ורבים ומתרכזים במקום סגור כמו בתנאי ספינה תורמים כנראה להדבקה ולהפצת הנגיף.

יש להדגיש, קבעו מחברי הדו"ח, כי נושא זה מדאיג במיוחד משום שרוב הנוסעים המשתתפים בשיט נופש הם אנשים מבוגרים, רובם המכריע מעל גיל 65 שממילא מצויים מלכתחילה בסיכון מוגבר להידבקות בתנאים מסוג זה.

גם ספינת נופש אמריקאית היתה מעורבת בהדבקה בין נוסעים ובין אנשי צוות, בין השאר משום שצוותה התחלף בנקודות עגינה שונות במסלול השיט וכך נעשתה גם העברה של הנגיף בין הצוותים.

עד שפרצה מגיפת הקורונה היתה ההערכה הנפוצה כי מעל 30 מיליון בני אדם משתתפים במסעות שיט כאלה מדי שנה בעולם, כאשר צי ספינות הנופש הגדולות מונה מעל 272 כלי שיט.

בין פברואר למארס השנה סומנו התפרצויות קורונה בשלוש ספינות שיט (שתי הנ"ל וגם בספינת שיט נהרות על הנילוס במצרים). בסך הכל, לפי הדו"ח, ידוע על יותר מ-800 בני אדם שהוגדרו כחולים מאומתים שנדבקו במהלך מסעות השיט. ספינות קרוזים נחשבות לכן למקור הפצה מהירה במיוחד של הנגיף ובמיוחד בקרב אוכלוסיית נופשים מבוגרת שהיא מראש פגיעה יותר.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  דיימונד פריננס,  קרוזים,  מגיפה,  קורונה
תגובות