כל הנוסע מבאר שבע דרומה בכביש 40 אינו יכול שלא להבחין במגדל תחנת הכוח הסולארית באשלים שראשו זוהר באור חזק כשמש בצהרי יום מהאור המוחזר אליו מאלפי מראות שסביבו. המראה מהפנט משהו ומושך להביט בו למרות הסנוור העז המורגש. כרופא תהיתי האם עוצמת האור המוקרן מהמגדל עלולה להשפיע לרעה על העין המביטה בו, וכאוהב הנגב ביקשתי לדעת האם נבחנו השפעות המתקן על הסביבה, בריאות האנשים ובעלי החיים.
עוד בעניין דומה
תשובת משרד הבריאות לשאלתי היתה כי האור מהמתקן עומד בתקנים בינלאומיים של חשיפה תעסוקתית בהתחשב בכך שהחשיפה לנהג הנוסע בכביש הקרוב, המרוחק 950 מטר מהמתקן, היא רגעית, והנטייה בסנוור היא במילא למצמץ ולהסיט את המבט.
בדיקה מעמיקה יותר העלתה את הממצאים הבאים: בספרות המקצועית קיים מאמר אחד בלבד בנושא, אשר בחן את ההשפעות הבריאותיות של מתקן דומה בארה"ב, שם המרחק לכביש הסמוך היה פי 2.5: 2.4 ק"מ. המאמר, אגב, נכתב על ידי אותו האדם שפיתח 30 שנה קודם לכן את הטכנולוגיה, ולא מן הנמנע שהינו בעל עניין במסחורה. בנוסף, באזור אשלים יש נוכחות קבועה של ישובים, מחנות צה"ל ואנשים גם שלא על הכביש עצמו, והחשיפה עלולה להיות מתמשכת ולא רגעית.
הבדיקה של כמות האור הנפלטת מהמתקן באשלים, כך נמסר לי, נעשתה בדרך של חישוב. לשאלתי האם נעשו מדידות על ידי גורם בלתי תלוי, נעניתי כי הנתונים סופקו על ידי המפעל ולא ידוע האם נעשתה מדידה. ראוי לציין שהתקן המותר לחומרים ולקרינה בחשיפה תעסוקתית אינו נחשב כמתיר חשיפה לציבור הרחב. ניסיון לאתר את ההיתר שקיבל המתקן באתר המשרד להגנת הסביבה - לא צלח.
על רצינותה של התייחסות המסתמכת על מצמוץ העין, תקנים לא רלבנטיים ומדידות שהמפעל עצמו מספק ישפוט הקורא. אני נהייתי מודאג הרבה יותר מאשר קודם. הטכנולוגיה שבה נעשה שימוש במתקן, אגב, היא מיושנת ויקרה, והתחייבות המדינה לרכוש מהיצרן היא אחת הסיבות להאמרת מחירי החשמל בשנים האחרונות.
באזור מגורי בדרום השרון עומדת לקום תחנת כוח גדולה שתונע בגז טבעי, במרחק של פחות מקילומטר אחד משכונות מגורים בראש העין ובכפר קאסם. תחנות כוח הפועלות על גז טבעי פולטות תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, תרכובות אורגניות נדיפות וחלקיקים נשימים, כולם חומרים מסוכנים לבריאות, ואת הגז הטבעי עצמו, מתאן, שיש לו אפקט של גז חממה. תחנות אלו מופעלות, מעת לעת, גם על סולר, ואז הזיהום גדול בהרבה. ביקשתי להבין האם נעשה תסקיר סביבה ובריאות לתחנה הזאת ולא מצאתיו. תסקירים שהוכנו בנוגע לתחנות קטנות או דומות העלו חשש אמיתי לבריאות הציבור וסיכון למצבי חירום שאירעו בתחנות דומות בעולם.
עובדה בלתי נתפשת היא שתסקירי סביבה, הנעשים כחלק מהליכי התכנון להקמת מתקני תשתית, אינם כוללים היום הערכת סיכונים וחוות דעת בריאותית, כמקובל במדינות רבות בעולם. הפער הזה מוכר מזה עשור לפחות, אך המחלוקת בגינו טרם נפתרה בין משרדי הממשלה. היעדרו של ההיבט הבריאותי בתסקירי סביבה פוגע קשות ביכולת להבטיח את בריאות הציבור.
הרושם הוא שאיכות הסביבה ובריאות הציבור ניגפות שוב ושוב מפני בעלי העניין העסקי בהקמת מתקני אנרגיה והפעלתם. בצד עידוד הפיתוח התעשייתי והאנרגטי, תפקיד הרגולטור לשמור על בטיחות ובריאות הציבור, שגם להן משמעות כלכלית עצומה באובדן ימי עבודה מתחלואה ובפריון המשק. אוזלת היד המקצועית והניהולית של משרדי הממשלה הנגלית שוב ושוב בהגנה על בריאות הציבור מצריכה שידוד מערכות. יש להכניס בדחיפות את הערכת ההשפעה הבריאותית לתסקירי הסביבה בהליכי התכנון.