דעות

מכביש 40 ועד ראש העין - כשבריאות הציבור נמדדת במצמוץ עיניים

תפקיד הרגולטור הוא לשמור על בטיחות ובריאות הציבור, אך בהקמת מתקני האנרגיה בישראל, הנעשית ללא הערכת סיכונים וחוות דעת בריאותית כמקובל במדינות רבות בעולם, מנצחים שוב ושוב בעלי העניין העסקי

מגדל התחנה הסולארית באשלים. "ניסיון לאתר את ההיתר שקיבל המתקן באתר המשרד להגנת הסביבה - לא צלח". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

כל הנוסע מבאר שבע דרומה בכביש 40 אינו יכול שלא להבחין במגדל תחנת הכוח הסולארית באשלים שראשו זוהר באור חזק כשמש בצהרי יום מהאור המוחזר אליו מאלפי מראות שסביבו. המראה מהפנט משהו ומושך להביט בו למרות הסנוור העז המורגש. כרופא תהיתי האם עוצמת האור המוקרן מהמגדל עלולה להשפיע לרעה על העין המביטה בו, וכאוהב הנגב ביקשתי לדעת האם נבחנו השפעות המתקן על הסביבה, בריאות האנשים ובעלי החיים.

תשובת משרד הבריאות לשאלתי היתה כי האור מהמתקן עומד בתקנים בינלאומיים של חשיפה תעסוקתית בהתחשב בכך שהחשיפה לנהג הנוסע בכביש הקרוב, המרוחק 950 מטר מהמתקן, היא רגעית, והנטייה בסנוור היא במילא למצמץ ולהסיט את המבט.

בדיקה מעמיקה יותר העלתה את הממצאים הבאים: בספרות המקצועית קיים מאמר אחד בלבד בנושא, אשר בחן את ההשפעות הבריאותיות של מתקן דומה בארה"ב, שם המרחק לכביש הסמוך היה פי 2.5:  2.4 ק"מ. המאמר, אגב, נכתב על ידי אותו האדם שפיתח 30 שנה קודם לכן את הטכנולוגיה, ולא מן הנמנע שהינו בעל עניין במסחורה. בנוסף, באזור אשלים יש נוכחות קבועה של ישובים, מחנות צה"ל ואנשים גם שלא על הכביש עצמו, והחשיפה עלולה להיות מתמשכת ולא רגעית.

הבדיקה של כמות האור הנפלטת מהמתקן באשלים, כך נמסר לי, נעשתה בדרך של חישוב. לשאלתי האם נעשו מדידות על ידי גורם בלתי תלוי, נעניתי כי הנתונים סופקו על ידי המפעל ולא ידוע האם נעשתה מדידה. ראוי לציין שהתקן המותר לחומרים ולקרינה בחשיפה תעסוקתית אינו נחשב כמתיר חשיפה לציבור הרחב. ניסיון לאתר את ההיתר שקיבל המתקן באתר המשרד להגנת הסביבה - לא צלח.

על רצינותה של התייחסות המסתמכת על מצמוץ העין, תקנים לא רלבנטיים ומדידות שהמפעל עצמו מספק ישפוט הקורא. אני נהייתי מודאג הרבה יותר מאשר קודם. הטכנולוגיה שבה נעשה שימוש במתקן, אגב, היא מיושנת ויקרה, והתחייבות המדינה לרכוש מהיצרן היא אחת הסיבות להאמרת מחירי החשמל בשנים האחרונות.

באזור מגורי בדרום השרון עומדת לקום תחנת כוח גדולה שתונע בגז טבעי, במרחק של פחות מקילומטר אחד משכונות מגורים בראש העין ובכפר קאסם. תחנות כוח הפועלות על גז טבעי פולטות תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, תרכובות אורגניות נדיפות וחלקיקים נשימים, כולם חומרים מסוכנים לבריאות, ואת הגז הטבעי עצמו, מתאן, שיש לו אפקט של גז חממה. תחנות אלו מופעלות, מעת לעת, גם על סולר, ואז הזיהום גדול בהרבה. ביקשתי להבין האם נעשה תסקיר סביבה ובריאות לתחנה הזאת ולא מצאתיו. תסקירים שהוכנו בנוגע לתחנות קטנות או דומות העלו חשש אמיתי לבריאות הציבור וסיכון למצבי חירום שאירעו בתחנות דומות בעולם.

עובדה בלתי נתפשת היא שתסקירי סביבה, הנעשים כחלק מהליכי התכנון להקמת מתקני תשתית, אינם כוללים היום הערכת סיכונים וחוות דעת בריאותית, כמקובל במדינות רבות בעולם. הפער הזה מוכר מזה עשור לפחות, אך המחלוקת בגינו טרם נפתרה בין משרדי הממשלה. היעדרו של ההיבט הבריאותי בתסקירי סביבה פוגע קשות ביכולת להבטיח את בריאות הציבור.

הרושם הוא שאיכות הסביבה ובריאות הציבור ניגפות שוב ושוב מפני בעלי העניין העסקי בהקמת מתקני אנרגיה והפעלתם. בצד עידוד הפיתוח התעשייתי והאנרגטי, תפקיד הרגולטור לשמור על בטיחות ובריאות הציבור, שגם להן משמעות כלכלית עצומה באובדן ימי עבודה מתחלואה ובפריון המשק. אוזלת היד המקצועית והניהולית של משרדי הממשלה הנגלית שוב ושוב בהגנה על בריאות הציבור מצריכה שידוד מערכות. יש להכניס בדחיפות את הערכת ההשפעה הבריאותית לתסקירי הסביבה בהליכי התכנון.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  תחנת כוח,  מתקני אנרגיה,  תחנת כוח אשלים,  איכות הסביבה,  בריאות הציבור,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2020, 19:47

מי זה הרועם אשר מופיע בתואר דר' ואינו ברשימת הרופאים של משרד הבריאות

אנונימי/ת
06.01.2020, 21:04

בטח אחד מחבריו של מחבר המאמר

אנונימי/ת
06.01.2020, 23:01

איני יודע מי הוא אבל דע כי הוא כל הזמן "רועם בעורפך"

אנונימי/ת
06.01.2020, 23:04

אולי הוא דוקטור שאינו אוחז בתואר היוקרתי M.D. (שהוא כנראה ראשי התיבות Mebia Daato) ורק אוחז בPh.D (שהוא כנראה ראשי תיבות של Phadicha Doctorat)

אנונימי/ת
06.01.2020, 23:05

שנאמר: "הרועם במומו רועם".

אנונימי/ת
07.01.2020, 21:58

פנסיונר חזיז ורעם :)

אנונימי/ת
06.01.2020, 23:09

לדעתי השם רועם הוא עברות של שם המשפחה רוימי הרווח בקרב יהודי המגרב

https://dbs.bh.org.il/he/%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%9E%D7%99/%D7%A9%D7%9D%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%94

07.01.2020, 00:04

נושא חשוב, כל הכבוד

08.01.2020, 20:16

ישראל, רפובליקת גז .. אכן בלתי נתפס

אנונימי/ת
11.01.2020, 10:15

נושא כלכך חשוב שלא מספיק לדון בו בפורום מצומצם כאן . רק דיון ציבורי רחב עשוי להשפיע וגם (בתקווה ) לשנות