חדשות

בדיקת CT ריאות הבטוחה בעולם מוצעת למעשנים כבדים ב"שיבא"

הפיתוח של אגף הדימות ב"שיבא" עם אוניברסיטת תל אביב: מערכת CT מתקדמת לבדיקת סקר שנתי לגילוי מוקדם של סרטן ריאות, תוך חשיפה נמוכה מאוד לקרינה

בדיקת CT ריאות. אילוסטרציה

במרכז הרפואי שיבא החלו באחרונה להשתמש במערכת CT לבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן ריאות, המאפשרת 96% פחות קרינה ממערכות אחרות. מחקר שהדגים את יעילות המערכת הוצג אשתקד על ידי צוות מ"שיבא" בכנס שנערך בשיקגו.

מערכת ה-CT החדישה, מסר בית החולים, היא פרי פיתוח טכנולוגי שנעשה ב"שיבא". היא מאפשרת, כאמור, לבצע את בדיקת הסקר השנתית בקרינה ULTRA נמוכה.

מחקרים מקיפים הוכיחו שבדיקת סקר לסרטן ריאות הנעשית באמצעות CT יכולה לצמצם תמותה ב-20% בקרב מעשנים כבדים. למרות הפוטנציאל להצלת חיים הגלום בבדיקת סקר שנתית זאת, מידת החשיפה לקרינה בסקר שווה לכ-15 צילומי חזה. זוהי כמות קרינה שאיננה זניחה, במיוחד בהתחשב בצורך בחזרה על הבדיקה, אחת לשנה.

עתה, בבדיקת הסקר החדישה שהופעלה ב"שיבא", שיעור הקרינה שווה לכ-1.5 צילומי חזה בלבד, כלומר יש כך הפחתה משמעותית בהשפעותיה לעומת השיטה המסורתית.

הפיתוח הוא פרי שיתוף פעולה של אגף הדימות ב"שיבא" עם אוניברסיטת תל אביב. לשם כך נעשה שימוש בטכנולוגיה מתחום הבינה המלאכותית לשיפור איכות התמונה המתקבלת ב-CT בקרינה נמוכה, המאפשר הפחתה ב-96% לעומת הקרינה ממערכת CT קודמת. הסקירה בשיטה זאת היא עתה בדיקת CT ריאות הבטוחה בעולם.

הבדיקה מתאימה לבני 55 ומעלה, המעשנים חפיסת סיגריות אחת ליום במשך 30 שנה או שתי חפיסות ליום במשך 15 שנים.

פרופ׳ אלי קונן, מנהל אגף הדימות ב"שיבא": "שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת תל אביב, תוך שימוש בטכנולוגיה המתקדמת של בינה מלאכותית (AI) מאפשר לבצע בדיקות CT בבני אדם ב'מחיר' של חשיפה לקרינה נמוכה מאוד, כמו צילום חזה אחד או שניים. לטעמי, זה גובל במדע בדיוני. בשלב זה נתחיל להציע את השירות החדש למעשנים כבדים הרוצים לשלול  גידול בריאותיהם".

ד"ר ארנלדו מאייר, שהשתתף בפיתוח, הסביר: "בבדיקת CT-AI מקבלים את העוצמה האבחנתית של ה-CT, עם חשיפה מזערית מאוד לקרינה. ברמות שכאלו, הדאגה מהקרינה יוצאת לגמרי מהמשחק. בחזוננו, מדובר בעתיד הרפואה המונעת המבוססת על סקר רדיולוגי שיבוצע בהתוויות חדשות שונות בלי לחשוש מהקרינה שיש בהן כדי להציל חיים".

נושאים קשורים:  גילוי סרטן,  סרטן ריאות,  עישון,  מעשנים כבדים,  חדשות,  בית החולים שיבא,  CT,  בדיקת סקר למעשנים,  פרופ׳ אלי קונן,  ד"ר ארנלדו מאייר
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2019, 19:02

אין שום הצדקה לחשוף את החולים לקרינה מסרטנת במינון של 0.25-0.5 mSv (בין 2.5 ל-5 צילומי חזה) במסגרת בדיקה ניסיונית כזאת (הקישור הוא לכרזה מכנס מלפני שנה, בינתיים המחקר לא פורסם בכתב עת), כאשר כבר ישנה אלטרנטיבה של פרוטוקול מקוצר ניסיוני של MRI ללא חומר ניגוד שהציגו קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בון.

MRI כלל גופי עדיין לא ממוקד לריאות, ולא הוכח כמתאים לאבחון סרטן ריאתי מוקדם. למרות שעובדים על אפליקציות של MRI לריאות, הוא עדיין לא הוכח כיעיל לסקר של סרטן ריאות. בדיקת סקר צריכה להיות קצרה, נוחה למטופל, לא מסוכנת ולא פולשנית, ועדיין לא ראינו MRI שאפשר לעשות אותו במהירות וללא הזרקה של חומר ניגודי.