חדשות

היועמ"ש: צו על תנאי בעתירה להשוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות

המדינה הודיעה לבג"צ על הסכמה להוצאת צו על תנאי בעתירה המבקשת להשוות המס המוטל על הטבק לגלגול למס על סיגריות רגילות

שר האוצר משה כחלון. התחייב לפתור את העניין בתוך שבוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

המדינה הודיעה אמש (ד') לבג"ץ כי היא מסכימה להוצאת צו על תנאי בעתירה שהגישו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן כנגד שר האוצר, המתנגד להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. בתשובת פרקליטות המדינה לעתירה נאמר כי איננה מתנגדת לקיומו של דיון מוקדם בעתירה.

משמעות התפתחות זאת שהעותרים הגדירו כ"דרמטית" היא שהיועץ המשפטי לממשלה איננו סבור שקיימת דרך משפטית לפיה ניתן יהיה להגן על עמדת שר האוצר העומד על סירובו, וזאת בניגוד לכל גורמי המקצוע. השר מתנגד להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות, למרות החלטת ממשלה בנושא.

בחודש יוני השנה עתר המיזם למיגור העישון לבג"צ בדרישה להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול למס המוטל על סיגריות רגילות. האגודה למלחמה בסרטן הצטרפה לעתירה באוגוסט. העתירה באה על רקע סירובו של שר האוצר משה כחלון להשוות את המס והסירוב לא נומק עד היום על ידו.

העותרים הדגישו כי המס הנמוך אחראי במידה רבה לזינוק שחל בצריכת טבק לגלגול. על פי חוות הדעת הכלכלית שבעתירה, בשנים האחרונות ובמקביל לירידה של למעלה מ-21% בצריכת סיגריות בחפיסה (מ-400 מיליון חפיסות בשנת 2012 ל-313 מיליון חפיסות בשנת 2016), נרשמה עלייה של פי 11 בקירוב בצריכת טבק לגלגול (מטבק לגלגול שהוא שווה לערך לכ-4.3 מיליון חפיסות סיגריות ב-2012 לכמות של טבק לגלגול שהן שוות ערך לכ-49.6 מיליוני חפיסות בשנת 2016).

מבחינה משפטית מדובר בהישג לעותרים. "הסכמת היועץ המשפטי לממשלה להוצאת צו על תנאי היא צעד חריג, שכן באופן רשמי מודיע היועץ המשפטי באמצעות נציגו כי אין ביכולתו להגן על עמדת שר האוצר", הגיבו העותרים.

"אם ייעתר בית המשפט לבקשת העותרים ויוציא צו על תנאי, המשמעות היא כי הנטל להראות מדוע אין לקבל את העתירה באופן סופי ולהפוך את הצו על תנאי למוחלט עובר למדינה. במקרה שבו היועץ המשפטי לממשלה סבור, למעשה, שלא קיימת דרך משפטית להגן על עמדת שר האוצר בתיק זה, הדרך לקבלת הטיעון המשפטי של העותרים סלולה יחסית אלא אם כן יחול שינוי כלשהו בעמדת שר האוצר".

עו"ד אפי מיכאלי, המייצג את העותרים, מסר: "אני מברך את היועץ המשפטי לממשלה וצוותו על שהם מגינים בצורה מרשימה על אינטרס הציבור בעניין החשוב העולה בעתירה. כאשר עמדת משרד הבריאות וגורמי בריאות עולמיים קובעת כי אין כל הבדל במונחים של סכנה הנשקפת לבריאות הציבור, בין שימוש במוצרי טבק לגלגול לבין סיגריות רגילות, אין דרך אחרת לפעול למעט השוואת המיסוי על מוצרים אלה. היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו ערים למצב משפטי זה ובחרו לעמוד על כך שהדברים יבואו כפשוטם בפני בית המשפט העליון. אנו תקווה כי בית המשפט העליון יוציא צו על תנאי כמבוקש בעתירה וכי הדיון יקבע בהקדם וזאת כדי שהנזק הנגרם לבריאות הציבור יצטמצם ככל שניתן".

המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן הוסיפו: "תגובת המדינה מוכיחה כי שר האוצר כחלון בורח מאחריות, מתחמק מלקבל החלטות ומגלגל לפתחו של בג"צ את אחת הסוגיות החשובות ביותר שאמור היה להוביל לגביהן. זה אותו דפוס פעולה החוזר על עצמו בכל פעם שכחלון נדרש להטיל מלוא כובד משקלו כדי להילחם בעישון אך מעדיף שבג"ץ יוציא עבורו את הערמונים מהאש. כ-8,000 ישראלים מתים מדי שנה בטרם עת מעישון. מצער לראות שהשיקולים המנחים את שר האוצר בנושא מיסוי מוצרי הטבק הם בעיקר פוליטיים ותדמיתיים. אין שום הצדקה לשיעורי מס בלתי שוויוניים על מוצרי הטבק המשווקים בישראל. חובה להשוות ביניהם כדי להציל כמה שיותר בני נוער וצעירים מהתמכרות לעישון".

נושאים קשורים:  המס על טבק לגלגול,  המיזם למיגור העישון,  בג"ץ,  עתירה לבג"ץ,  שר האוצר משה כחלון,  האגודה למלחמה בסרטן,  חדשות,  היועמ"ש
תגובות